Prestani biti tako preosjetljiva – mudre riječi gaslightera

Gaslighting ili po naški ”izluđivanje” definira se kao oblik psihološkog zlostavljanja gdje jedna osoba ili grupa ljudi manipuliraju sa žrtvinom percepcijom stvarnosti te tjeraju žrtvu da preispituje i najmanje detalje iz svojeg života.

Izraz ”gaslighting” potječe iz filma pod nazivom Gashlight iz 1944. godine gdje suprug (Charles Boyer) manipulira i muči svoju suprugu (Ingrid Bergman), kako bi je uvjerio da je poludjela. Ovaj oblik manipuliranja može se dogoditi u bilo kojoj vrsti odnosa, bilo da se radi o poslovnom, prijateljskom ili obiteljskom odnosu. No, najgori oblik je izluđivanje koje se događa u ljubavnom odnosu.

Ovaj oblik zlostavljanja ne ostavlja vidljive tragove tako da velik broj žrtava nije svjestan da se zapravo događa. Njihovi partneri, kako ljudima izvan veze tako i žrtvi, naizgled su potpuno bezopasni. Imaju prijatelje, hobije, studiraju ili rade, prihvaćeni su od strane zajednice, dolaze iz normalnih obitelji i vole svoje partnere.


Ova vrsta manipuliranja kuha se i razvija od početka veze. Partner se veže na vas emocionalno i mentalno te polako krene razvijati labirint zablude i nejasnoće u doziranim naletima kako ih ne biste odmah primijetili. Na početku kreću od sitnica kao što je premještanje nekog predmeta po sobi, negiranja da su nešto napravili ili rekli te umanjivanja važnosti vaših prethodnih iskustava. Zatim prelaze na veće stvari kao što je kritiziranje vašeg načina oblačenja, šminkanja, ponašanja, negativnog komentiranja vama bliskih ljudi, umanjivanje odnosa između vas i drugih ljudi, sabotiranje druženja te stvaranja negativne atmosfere i svađanja oko izlazaka koji tek dolaze (jer na kraju krajeva, lakše je održati mir u vašoj vezi i ostati doma, nego otići na vikend putovanje sa prijateljicama).

Ako ste prepoznali na temelju navedenih primjera vašu drugu polovicu, navodimo deset dodatnih znakova da se nalazite u odnosu gdje se prakticira gaslighting:

1. Postali ste preosjetljivi
2. Ne osjećate se kao osoba koja ste bili prije veze
3. Postali ste više anksiozni i imate manje samopouzdanja
4. Imate osjećaj kao da donosite krive odluke
5. Često se ispričavate bez razloga
6. Imate osjećaj da je nešto krivo, ali ne znate točno što
7. Izmišljate izgovore i branite partnera pred prijateljima i obitelji
8. Ne pričate više o svojim problemima s drugima
9. Osjećate se izolirano od drugih ljudi
10. Nakon druženja s partnerom, osjećate se iscrpljeno

Navedeni znakovi samo su prvotne reakcije i promjene koje se dogode nakon izloženosti ovakvoj vrsti nasilja. Prvi korak pri izlaženju iz ovog potencijalno opasnog odnosa je prepoznati i shvatiti da ste žrtva psihološkog nasilja i da trebate potražiti pomoć. Obratite se članu obitelji ili prijatelju kojemu vjerujete, a zatim potražite pomoć psihologa ili psihijatra.

Bijeg iz ovakve vrste veze bit će težak, bolan i naporan. No, svaki iscrpljujući trenutak bit će vrijedan kada izađeš snažnija, glasnija, toplija i sretnija osoba nego što si ikada bila prije.

Komentari

Još nema komentara na članak. Budite prvi!

Komentiraj